Roslagshelg succé tack vare Funktionärerna

  • 8 maj 2011

Att arrangera orienteringstävling behöver inte vara svårt men att göra det med hög kvalitet det är svårt. OK Roslagen har en mycket vältrimmad funktionärsstab som kan leverera hög kvalitet på arrangemangen.

2011-05-08

På årets Roslagshelg har det varit 484 anmälda på Långdistansen och 630 st. på Medeldistansen. Totalt 1114 personer har haft möjlighet att att komma ut och orientera tack vare oss. Fantastiskt!! Under söndagen tog vi emot cirka 160 st. personer som direktanmälde sig på tävlingsplatsen.

Att arrangera en orientering är oerhört komplext och det krävs en förmåga att kunna lösa de problem som uppstår. Tack vare rutin och erfarenhet som finns i funktionärskåren så flyter allting på trots att elverk slutar fungera, datorer som krånglar, löpare som behöver hjälpas tillrätta när de gör fel.

I morse räknade jag igenom hur många personer som har varit inblandade i förberedelser och genomförande av Roslagshelg och kom fram till att totalt varit cirka 65 st. personer. En del har jobbat mer och andra har arbetat mindre men om vi alla hjäps åt så flyter jobbet på och arbetsmängden fördelas ut.

Kl. 16.30 idag var TC helt rent från prylar förutom speaker- och duschvagn. Många personer var med och hjälpte till med att riva ner och lasta allt materiel som skulle transporteras bort från TC. Tack för det !

Lukas Petterson som vann H21 bägge dagarna sa nedanstående till reportern från Norrtelje Tidning. "Vid detta arrangemang har banläggarna lagt banor där man utnyttjat de bästa bitarna av terrängen. Det har varit bra flyt i arrangemanget och speakern var bra."

STORT TACK till er alla !! Det är en förmån att få vara Tävlingsledare med ett sådant bra gäng av Funktionärer.  // Peter Lindberg

Bilder från Långdistansen

Bilder från Medeldistansen

 

2011-05-05

Alla banor är nu provlöpta och godkända. Under fredagen skall tält hämtas och resas upp på TC. Duscharna skall täckas in. Under söndagens Medeldistans kommer Norrtelje Tidning att besöka tävlingen för att göra reportage.

Bemanningsplanering ver 110505.

2011-05-04

Under tisdagen och onsdagen har uppbyggnaden av TC pågått. Dusch, toalett och speakervagn, måltribun med tillhörande skynke och fållor är uppbyggda. Bra jobbat i det halvdåliga vädret !! Ikväll har det genomförts kartiplock inför långdistansen i klubbstugan.

2011-05-01

Thomas Wahlqvist och hans medhjälpare i Team uppbyggnad av TC kommer att påbörja arbetet på tisdag 3/5. Samling vid förrådet i Lunda kl. 10.00 för att plocka ihop materiel och köra detta till Roslagskrossen. Eftersom uppbyggnad är ett omfattande arbete är det uppskattat om så många som möjligt kan hjälpa till med detta arbete. Claes Blomsten kommer att köra ut speakervagnen under veckan.

Stämpelbrädor är utlagda i skogen och de flesta ställningar är spikade. Klart för provlöpning ti och to kommande vecka.

2011-04-27

Banläggarna har under påskhelgen markerat alla kontrollpunkter i skogen. Brädor är utlagda för långdistansen och för medeldistansen hänger det lappar ute. På vissa ställen finns både brädor och lappar( dessa punkter används bägge dagarna), men där är det BRÄDORNAS nummer som gäller. David är ansvarig för att ge underlag till de som skall spika kontrollställningar. Tel till David är 0708-535589.

 

Tidsplanering med arbetet inför Roslagshelg klicka här.

 

2011-04-04

I måndags 4/4 genomfördes planeringsmöte på TC där vi drog upp riktlinjerna för hur TC skall byggas upp. Närvarande var Tomas Wahqvist (TC uppbyggnad), Staffan Broman (sekreteriat) , Ulf Åström (parkering), Ulf carlsson (startchef) och Peter Lindberg tävlingsledare. Årets TC kommer att präglas av en härlig inramning av skog åt alla hål förutom söder(sol!!) och det kommer att vara nära till allt.

Skisser över TC klicka här

 

Anteckningar från tävlingsmöte 2011-03-14 klicka här.

 

TC med målgången ligger inbäddat med skog på alla sidor utom söderut vilket ger förutsättningar för tävlande att sitta väl vindskyddat och föhoppningsvis njuta i vårsolen 7-8/5. Lätt sluttning på åkern gör att det finns förutsättningar att det skall torka upp efter snösmältningen. Bra väg för transporter till/från TC. Parkeringen kommer att vara 100 m från TC på grusplan i krossen.

 

2011-03-19 

Första provlöpningen genomfördes 19/3 i strålande solsken av Linus, Tommy, Tobbe och Peter. Tack och lov så höll skaren ofta väldigt bra och gick att springa på.

När den inte höll var det ibland snö till knäskålarna......Det var en nyttig runda i skogen där vi hittade en del saker som skall finjusteras på kartan. Några kontrollpunkter flyttdes och några banstråk som skall korrigeras. Vi ser fram emot nästa provlöpning när snön har smält och vi har möjlighet att få bekräftat att skogspartierna är lika inbjudande som de såg ut nu med snö, blå himmel och solsken.

 

/ Peter Lindberg Tävlingsledare 0176-14401 eller 070-557 9337